Tosti’s Truffels Treinen
- Activiteit
- Tentoonstelling
- Datum
- 23 jun 2020 t/m 10 jan 2021
- Leeftijd
- Alle leeftijden, Kinderen van 4 t/m 12 jaar, Volwassenen
Eten en drinken in de trein
Wie kent ze niet? De railtenders met koffie, de sfeerloze stationsrestauraties en de lauwe kroketjes uit de muur. Iedere treinreiziger heeft er wel mee te maken. Eten en drinken op het station of in de trein heeft een lange geschiedenis. Denk ook aan de luxe restauratierijtuigen in de internationale treinen waar de elite dineerde met kaviaar en truffels. Het Spoorwegmuseum bracht al deze onderwerpen samen in een eersteklas tentoonstelling Tosti’s Truffels Treinen.
De tentoonstelling nam je mee op reis van luxe reizen, tot de kiosk van de ’90 en zelfs naar de toekomst. Wist je dat koffie het meest gedronken drankje op het station is? Dans in de disco-trein, verwonder je over de luxe van vroeger en pluk een tomaatje in de trein van de toekomst.
Lees meer over de thema’s:
Veel treinreizigers willen even snel wat eten en dan weer door. In de negentiende eeuw konden zulke reizigers terecht bij stationsbuffetten, maar ook bij perronverkopers die langs de trein liepen met hapjes en dranken. Dat is nu wel anders.
We hebben een historisch restauratierijtuig uit 1951 gerestaureerd en een aantal prachtige restauratierijtuigen uit Europa samen gebracht. Wat denk je van een disco trein of een restauratierijtuig met glazen dak! Lees hier alles over de restauratie en Plan D.
Het beroep van kok, kelner of afwasser op de trein betekende hard werken: je maakte lange dagen en moest in een kleine, bewegende en soms bloedhete ruimte je werk doen. Daar stond tegenover dat geen dag hetzelfde was, dat je mooie reizen maakte en onderweg allerlei avonturen kon beleven.
Voor sommige mensen is koffie bijna een eerste levensbehoefte. Het zal je ook vast niet verbazen dat koffie het meest verkochte drankje op het station is. Nu haal je dat bij de Kiosk, maar vroeger liepen obers langs de treinen om koffie te verkopen. Hoe ging dat dan?
Hoe ziet het eten en drinken in de trein van morgen eruit? Hoe gezond en hoe duurzaam zou dat kunnen zijn? Zou het aansluiten bij de wensen van de reizigers van morgen? Niemand kan echt in de toekomst kijken, maar stel nou dat je al je eten onderweg zelf kunt produceren – zou dat lekker zijn?
Ruim anderhalve eeuw lang konden hongerige en dorstige reizigers terecht bij stationsrestauraties. Het waren meestal laagdrempelige café-restaurants die je op elk groter station kon vinden. De klassieke stationsrestauratie bestaat niet meer, in het Maliebaanstation is de restauratie echter bewaard.
Restauratierijtuigen zijn rond 1870 uitgevonden voor de superrijken: spoorwegmaatschappijen begrepen dat zulke klanten een luxe restaurant in een trein erg zouden waarderen. In die wagons at je op sterrenniveau, van duur servies op zeer comfortabele stoelen. De Oriënt Express is beroemd geworden als hét voorbeeld van dat luxe reizen. Droom weg bij deze luxe restauratierijtuigen!
DocU
Sinds het begin van de vorige eeuw reden er treinen met luxe slaap- en restauratiewagens door Europa. Sindsdien heeft het dineren tussen de rails vele vormen aangenomen. In de jaren ’50 werd gereden met de RD Restauratiewagen, een treinstel waarvan er nog één in het depot van het Spoorwegmuseum staat. Dit treinstel wordt helemaal opgeknapt en teruggebracht in zijn originele vorm. De restauratie is mogelijk mede dankzij een bijdrage van de Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum, Stichting Goede Doelen Nh1816 en de BankGiro Loterij. Hoe dat verloopt is te zien in de documentaire. Maar de film volgt niet alleen de restauratie van het rijtuig maar vertelt ook hoe het eten in de trein zich in de afgelopen eeuw ontwikkelde. De chique restauratiewagens uit de begintijd van Wagon-Lits verdwenen langzaam maar zeker van het spoor en maakten plaats voor modernere, vaak iets minder chique rijtuigen. En tegenwoordig is het eten in de trein slechts nog een kopje koffie met een gevulde koek.