Op zondag 6 oktober is de Singelloop in Utrecht. Het museum is per auto alleen bereikbaar via de Berekuil en de ventwegen van de Maliebaan. Ons advies is om die dag de pendeltrein te nemen.

De Arend

Objectnummer 1001

Specificaties

Deze Arend is niet de echte Arend. De originele locomotief is in 1857 gesloopt. Deze replica is in 1938 gebouwd door de Centrale Werkplaats Zwolle voor NS, ter ere van het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland en is te zien in de Grote Ontdekking.

De echte Arend, gebouwd in Engeland, rijdt op 20 september 1839 de eerste officiële treinrit van Nederland: tussen Amsterdam en Haarlem. Voor het geval de locomotief uitvalt, rijdt locomotief De Snelheid ook mee. De eerste machinist, Engelsman John Middlemiss, doet geheimzinnig over zijn vak.  Zo hangt hij bij het onderhouden van de locomotief een laken op zodat niemand kan zien wat hij doet.

De Arend rijdt op een breder spoor dan we nu gewend zijn. Nederland kiest in eerste instantie voor een spoorwijdte van 1.945 millimeter. Dat zou veiliger zijn. Later is men overgegaan op normaalspoor met een wijdte van 1.435 mm, net als de sporen in de omringende landen.