


Type: H.L. II
Aan deze draisine kun je goed zien dat fabrikant Simplex veel ervaring had als fietsenfabrikant: door de zadels, de sturen en de vorm van het frame werd dit type draisine met recht een spoorfiets genoemd. De sturen waren alleen bedoeld om je armen op te laten rusten. Omdat je op de rails reed, hoefde je er geen richting mee bepalen.
Door zijn simpele constructie was het gewicht heel laag, waardoor je de spoorfiets makkelijk kon optillen als dat nodig was en waardoor het weinig kracht kostte om vooruit te komen. Nadelen waren dat je geen spullen kon meenemen en dat je als inspecteur zelf moest trappen. Toch is de spoorfiets in meerdere varianten tot zeker in de jaren ’30 van de twintigste eeuw veel in gebruik geweest.
Simplex begint in 1887 als machinefabriek in Utrecht. Vanaf 1892 worden er ook fietsen gemaakt. Vijf jaar later verhuist het bedrijf naar Amsterdam. Daar begint Simplex ook draisines te maken. Ze zijn een populair product: behalve bij de ‘grote’ spoorwegen vinden ze ook gretig aftrek op smalspoorlijntjes, onder meer op plantages in de toenmalige kolonie Nederlands-Indië. Kort na de Tweede Wereldoorlog houdt Simplex op te bestaan als zelfstandig bedrijf. Eerst komt er een fusie met fietsfabrikant Locomotief. In 1968 wordt het merk overgenomen door Gazelle.