Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

Perron Maliebaanstation

Op 10 juni 1874 opende de Oosterspoorlijn tussen Amsterdam, Hilversum en Utrecht Lunetten. Het was ook de dag dat het Maliebaanstation werd geopend. Hier vertrok in de gloriejaren de trein naar Parijs. Het perron ademt nog steeds deze historische sfeer. Aan het perron staan een aantal bijzondere rijtuigen en locomotieven.

Stoomlocomotieven

Als je uit de stationshal het perron opstapt zie je ze al staan, de antieke stoomlocomotieven. Ze hebben namen als Grote Groene en Blikken Tinus. Het geeft een mooi tijdsbeeld van een 19e eeuws station.

Elektrische locomotieven

Verderop staat moderner materieel. Locomotief NS 1125 kwam in de jaren 50 van de vorige eeuw op het spoor. De turkooise kleur is bijzonder, in deze tint kwam hij ooit uit de fabriek in Frankrijk gerold. Later kregen deze locomotieven de minder besmettelijke kleur blauw. Verderop staat locomotief 1010. De bij Werkspoor in Utrecht gebouwde loc was geen succes, er werden van deze serie slechts 10 exemplaren gebouwd.

Koninklijke trein SR1, SR8 & SR9

Ertussen staat een heuse koninklijke trein. De rijtuigen SR8 en SR9 werden gebouwd voor koningin Juliana en prins Bernhard. Ze werden gebruikt voor staatsbezoeken en wintersportvakanties. De rijtuigen zijn onderdeel van de expositie Vorstelijk Reizen.

Stationskapper

Het mag eigenlijk niet ontbreken op een ouderwets station: de stationskapper. De kapperszaak in het Maliebaanstation was oorspronkelijk niet hier gevestigd. Deze kapperszaak komt van station Dordrecht en stamt uit 1925. De kappersspullen liggen nog voor de spiegels, alsof de barbier ieder moment terug kan komen van zijn koffiepauze. Bijzonder is de grote ladenkast, hier werd het persoonlijke scheergerei van de vaste klanten bewaard; de namen staan op de laden vermeld.

Wachtkamers

Gebruikelijk op oude stations is de aanwezigheid van wachtkamers. Alle wachtkamers hebben deuren die direct uitkomen op het perron. Zo waren ze makkelijk bereikbaar voor de reizigers. Naast een wachtkamer 1ste en 2de klasse was er ook een wachtkamer 3de klasse. Deze bevindt zich aan het einde van het perron, zo ver mogelijk van de chique mensen die het zich konden veroorloven 1ste klasse te reizen. Daartussen bevindt zich de restauratiezaal voor een drankje en een hapje.