Loyale samenwerking
Na de capitulatie op 15 mei 1940 werd Nederland door de Duitsers bezet. NS stond, net als alle andere Nederlandse bedrijven, voor de vraag welke houding tegenover het regime van Nazi-Duitsland moest worden aangenomen. Het Nederlandse Opperbevel onder leiding van Generaal Winkelman gaf bedrijven en overheden de opdracht het werk zo snel mogelijk te hervatten “in het belang van de Nederlandse burgers en als goede Nederlanders”. De directie van NS was ervan overtuigd dat het personenvervoer en de kolen- en voedselvoorziening in gevaar zou komen als het spoorwegbedrijf in Duitse handen zou vallen. Daarom koos ze voor een oplossing die in haar ogen de belangen van de Nederlandse burgers en van het NS-personeel het best diende. In overleg met secretaris-generaal van Waterstaat, D.G.W. Spitzen, kwam NS met de Duitsers overeen dat het spoorbedrijf zelfstandig en onder Nederlandse directie zou blijven, waarbij de bestaande Nederlandse wetten en voorschriften zouden worden gevolgd. In ruil daarvoor zou NS alle militaire transporten voor het Duitse leger zonder mankeren uitvoeren. NS heeft zich tot de spoorwegstaking strikt aan deze afspraak gehouden.
Overeenkomst met de Duitsers
Dienstorder
Dienstorder
Dienstorder No. 323, 20 mei 1940, Collectie Spoorwegmuseum.
In de dienstorder van 20 mei 1940 droeg de NS-directie het personeel op tot loyale samenwerking met de Duitse bezetter. Het woord ‘loyale’ is zeker achteraf vaak bekritiseerd, omdat de directie van NS daarmee teveel voor de Duitse kant leek te kiezen.
Principe akkoord
Principe akkoord
Akkoord 19 april 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Eind mei 1940 kwamen NS en de Duitsers tot een overeenkomst, die op 21 juni van dat jaar in een principeakkoord werd vastgelegd. Op 19 april 1941 werd dit akkoord op verzoek van de Duitsers aangevuld. Zo werd onder meer vastgelegd dat NS met een nieuwe functionaris te maken kreeg voor zaken m.b.t. wetgeving, namelijk de ‘Referent für Eisenbahnverkehr beim Reichskommisar’ in Den Haag. Deze vormde de verbinding met het ‘Reichsverkehrsministerium’ in Berlijn.
Hoofdkantoor
Hoofdkantoor
Ansichtkaart met ingekleurde foto van het Hoofdadministratiegebouw van NS in Utrecht (HGB III) uit 1921, Collectie Spoorwegmuseum.
Met de Duitse bezettingsmacht kwamen aanvankelijk ca. 3000 Duitse spoorwegmensen mee. Na het akkoord dat NS met de Duitsers sloot, bleven daarvan ongeveer 350 in Nederland achter. Zij werden bij belangrijke stations en werkplaatsen aangesteld. De grootste groep werd gehuisvest op de eerste etage van het Hoofdadministratiegebouw van NS, HGB III in Utrecht. Daar werkten zij onder leiding van de zogeheten ‘Bahnbevollmächtigte’ nauw samen met NS.
Stempels
Stempels
Stempels gebruikt door medewerkers van de Deutche Reichsbahn, Collectie Spoorwegmuseum.
Onder leiding van ‘Bahnbevollmächtigte’ Matthäus Selzer werkte een aantal Duitse spoorwegmensen vijf jaar lang op de eerste etage van het Hoofdadministratiegebouw, waar ook de directie van NS zetelde. De stempels van de Duitse spoorwegmedewerkers werden na de oorlog in de door hen gebruikte kantoren aangetroffen.
Giesberger
Portret van Giesberger
Portret van Giesberger
Olieverfschilderij van G.F.H. Giesberger door J.H. Moesman, 1943, Collectie Spoorwegmuseum 9828.
Om in zijn levensonderhoud te voorzien werkte de Utrechtse surrealistisch schilder Joop Moesman (1909-1988) bij NS op de afdeling waar de dienstregelingengrafieken werden gemaakt. In 1943 schilderde hij een portret van zijn baas, hoofd Exploitatie en verbindingsman met de Duitsers, Gustav Giesberger (1885-1958). Het schilderij toont Giesberger met een dienstregeling van 15 mei 1938 in de hand tegen de achtergrond van Utrecht CS en het Hoofdadministratiekantoor, HGB III. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Giesberger in dat jaar in het hele land de ‘starre dienstregeling’ doorvoerde. Hij kreeg het portret net na de oorlog namens zijn hele afdeling aangeboden, op zijn 60e verjaardag op 29 juni 1945.
Oorkonde
Oorkonde
Oorkonde Gustav Giesberger, Collectie Spoorwegmuseum.
Gustav Friedrich Hermann Giesberger (1885-1958) werd opgeleid als militair, maar kwam in 1914 als adjunct-inspecteur in dienst bij de Maatschappij tot Exploitatie van de Staatsspoorwegen (SS). Hij wist zich in 1932 op te werken tot ‘Chef van de Dienstregeling’. In 1939 was hij 25 jaar in dienst van de spoorwegen. Hiervoor kreeg hij, net als alle medewerkers die 25 jaar bij NS werkzaam waren, een oorkonde.
Koninklijke dienstregeling
Koninklijke dienstregeling
Foto van Gustav Giesberger met dienstregeling, 7 januari 1937 met tekst van de afdeling Publiciteit NS, Collectie Spoorwegmuseum.
Op de foto buigen Gustav Giesberger (links) en een collega zich over de dienstregeling van 7 januari 1937. Op die dag trouwde prinses Juliana met prins Bernhard. De verwachting was dat er zoveel belangstellenden naar de bruiloft in Den Haag zouden komen, dat NS besloot een extra dienstregeling te ontwerpen en een speciaal spoorboekje uit te brengen. Op de afdeling van Gustav Giesberger heerste ‘een ongekende drukte’ om dit boekje op tijd af te krijgen.
Bril Giesberger
Bril Giesberger
Bril van G.F.H. Giesberger, Collectie Spoorwegmuseum.
Gustav Giesberger was herkenbaar aan zijn driedelige pak en zijn onafscheidelijke bril. Jaren na zijn overlijden in 1958 werd zijn bril aan het Spoorwegmuseum geschonken.
Stempels
Stempels
Stempels gebruikt door Gustav Giesberger, Collectie Spoorwegmuseum.
Als contactpersoon met de Duitsers was Gustav Giesberger bij NS verantwoordelijk voor alle correspondentie met de Duitse bezetter. Hoewel het grootste deel van deze correspondentie verloren is gegaan, zijn er bij NS acht archiefdozen vol brieven, notulen en bezwaarschriften bewaard gebleven. Deze zijn nu in Het Utrechts Archief opgenomen. Vrijwel de meeste brieven zijn ondertekend door Giesberger. Het setje stempels bevat onder meer een exemplaar met zijn handtekening.
Etentje
Etentje
Foto etentje NS-directie t.g.v. het afscheid van Ir. Lauwmans, 12 juli 1941. Collectie Spoorwegmuseum.
Tijdens de oorlog ging het leven en werk gewoon door. Dat gold ook voor de directie van NS, die ter gelegenheid van het afscheid van een van de collega’s een etentje organiseerde in het gerenommeerde ‘Huize Molenaar’ in Utrecht. Links op de foto bevindt zich de afscheid nemende ir. J.Q.H. Laumans, Hoofd ingenieur en Chef van Tractie. Hij zit tussen directeur Hupkes (l) en directeur Van Rijckevorsel. Uiterst rechts zit Gustav Giesberger.
Hervatting van de dienst
Inspectie
Inspectie
Foto inspectie spoor Zeeland door Duitsers in 1940, Collectie Spoorwegmuseum.
Tijdens de vijf dagen oorlog tussen Nederland en Duitsland werden stations, seinhuizen en baanvakken herhaaldelijk getroffen. Ook in Zeeland waren spoor- en tramlijnen door oorlogshandelingen zwaar beschadigd en op sommige delen onbegaanbaar. Na de capitulatie van het Nederlandse leger werd de schade aan het spoor zowel door medewerkers van NS als door Duitse spoormannen en toezichthouders in kaart gebracht. In dit geval poseerden drie Duitse onderzoekers in 1940 in Zeeland bij een vernielde spoorstaaf.
Samen op de foto
Samen op de foto
Foto in fotoboek ter herinnering aan de heer J. v.d. Berg, geschonken door personeel van de Werkplaats Tilburg 1928-1966, Collectie Spoorwegmuseum.
In een fotoboek van een NS-medewerker van de werkplaats Tilburg, J. v.d. Berg, bevinden zich bijzondere foto’s die vlak voor en tijdens de bezetting zijn gemaakt. Op één van de foto’s poseerde het werkplaatspersoneel redelijk ontspannen met een aantal Duitse militairen. Het onderschrift bij deze foto luidt: “En toen de locrevisie geheel volgens plan verliep….viel de mof ons land binnen”. Waarschijnlijk is de locomotief op de achtergrond een Duitse machine, die in de werkplaats werd gereviseerd.
Goede collega’s
Goede collega’s
Foto Duits en Nederlands spoorwegpersoneel op emplacement Alkmaar, Collectie Spoorwegmuseum.
Op het emplacement van station Alkmaar liepen Nederlandse en Duitse spoorwegambtenaren naast elkaar, waarschijnlijk tijdens een inspectie van het spoor. Het officiële onderschrift bij de persfoto van NS luidde: “Alkmaar, 3 juni 1940. De Hollandsche en Duitsche Spoorwegambtenaren zijn goede collega’s. De Stationschef en een andere Hollandsche spoorwegambtenaar tijdens een morgenwandeling met de Duitsche spoorwegambtenaren in de omgeving van Alkmaar.”
Drukte op station
Drukte op station
Foto station Den Haag Staatsspoor, 1943, Collectie Spoorwegmuseum.
In 1943 werden de aankomende reizigers op station Den Haag Staatsspoor (tegenwoordig station Den Haag Centraal) eerst gecontroleerd voordat ze de trein konden nemen. De heren op de voorgrond moesten zich duidelijk haasten om hun trein te halen. Op het perron zijn Nederlands- en Duitstalige uithangborden te zien.
Druk
Druk
Foto “Ook in den oorlog was het druk”, Collectie Spoorwegmuseum.
“Ook in den oorlog was het druk” luidde het bijschrift bij de foto die in 1943 genomen werd op station Utrecht Centraal. Met potlood werd op de achterkant geschreven: “In den oorlog was het reizen helemaal geen lolletje”. Deze zin werd later uitgegumd.
Goederenwagens
Goederenwagens
Foto reizigersvervoer in goederenwagens tijdens de oorlog, Collectie Spoorwegmuseum.
Door de brandstofschaarste viel een groot deel van het weg- en busvervoer weg. Het gevolg was dat NS te maken kreeg met een enorme stijging van het reizigersvervoer. Toen de Duitsers steeds meer rijtuigen, wagens en locomotieven van NS voor zichzelf opeisten, ontstond gebrek aan materieel. NS ging regelmatig over tot de inzet van gesloten goederenwagens om treinreizigers te vervoeren.
Zuinig met kolen
Zuinig met kolen
Waarschuwingsbordje ‘Onnooding stoppen’, ontwerp Joop Geesink uit 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Reclametekenaar, decorontwerper en latere filmproducent Joop Geesink (1913-1984) ontwierp voor, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog regelmatig in opdracht van NS. Zo vervaardigde hij een aantal bordjes die tot voorzichtigheid en zuinigheid van het spoorwegpersoneel opriepen. Dit bordje toont een tekening van een locomotief die bij een seinpaal stopt. Het waarschuwt het treinpersoneel dat onnodig oponthoud het bedrijf veel kostbare kolen kost.
Brand!
Brand!
Waarschuwingsbordje ‘Brand!’, ontwerp Joop Geesink, ca 1942, Collectie Spoorwegmuseum.
Reclametekenaar, decorontwerper en latere filmproducent Joop Geesink (1913-1984) ontwierp voor, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog affiches en bordjes voor NS. Een aantal daarvan spoorde het spoorwegpersoneel aan om oplettend te zijn en zuinig om te gaan met de beschikbare materialen. Dit bordje van zijn hand attendeerde de medewerkers van NS op mogelijk brandgevaar. Een enkel vonkje van een sigaar was al voldoende om een kostbaar gebouw in lichterlaaie te zetten.
Zuinig met batterijen
Zuinig met batterijen
Waarschuwingsbordje ‘Zestienduizend batterijen’, ontwerp Joop Geesink uit 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Reclametekenaar, decorontwerper en latere filmproducent Joop Geesink (1913-1984) ontwierp voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog affiches en borden voor NS. Een aantal daarvan had een waarschuwend karakter. Zo toont dit bordje een trein die in het donker aan een perron staat, terwijl twee spoorwegmannen hun zaklampen aan hebben gedaan. De tekst waarschuwt dat er zestienduizend batterijen verloren gaan als alle leden van het spoorwegpersoneel vijf minuten per dag hun zaklantaarn onnodig gebruiken.
Zuinig met papier
Zuinig met papier
Waarschuwingsbordje ‘Wees zuinig met papier’, ontwerp Joop Geesink uit 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Reclametekenaar, decorontwerper en latere filmproducent Joop Geesink (1913-1984) ontwierp voor, tijdens en vlak na de oorlog affiches en borden voor NS. Een aantal daarvan waarschuwde het personeel om vooral zuinig om te gaan met de beschikbare materialen, zoals met papier.
Voorzichtig
Voorzichtig
Duitstalig waarschuwingsbordje ‘Vorsicht’, ca. 1942, Collectie Spoorwegmuseum.
Al snel verschenen tijdens de bezetting in de Nederlandse treinen allerlei bordjes met waarschuwingen, verboden en geboden. Sommige daarvan waren op de Nederlandse reizigers gericht, terwijl andere bedoeld waren voor het treinpersoneel of voor Duitse militairen die in de reguliere treinen reisden. Met de tekst: ‘Vorsicht bei Gesprächen! Feind hört mit!’werden die laatsten gewaarschuwd om vooral voorzichtig te zijn met het delen van informatie in de trein, aangezien de vijand mee kon luisteren.
Oorlogsgewonden
Oorlogsgewonden
Duitstalig rijtuigbordje met rode kruizen, Collectie Spoorwegmuseum.
Geëmailleerd bordje met rode kruizen dat op het achterste balkon van een rijtuig werd opgehangen. Het geeft aan dat de zitplaatsen op dit balkon moesten worden vrijgemaakt voor oorlogsgewonden.
Moeders en kinderen
Moeders en kinderen
Duitstalig rijtuigbordje ‘Mütter mit kleinen Kindern’, ca. 1942, Collectie Spoorwegmuseum.
Op een van de vele aanwijsbordjes die tijdens de oorlog in de treinen hingen, werd duidelijk gemaakt dat een aantal zitplaatsen uitsluitend voor moeders met kinderen was bestemd.
Zakenreis
Zakenreis
Duitstalig bordje ‘Dienstreiseabteil’, 1943, Collectie Spoorwegmuseum.
In Nederlandse rijtuigen werden tijdens de bezettingsperiode niet alleen zitplaatsen gereserveerd voor Duitse militairen, maar ook voor Duitse zakenlieden en oorlogsgewonden. Zij konden met speciale vervoersbewijzen in de tweede klasse plaatsnemen.
Noodrem
Noodrem
Duitstalig bordje ‘Bekanntmachung’, ca. 1942, Collectie Spoorwegmuseum.
In Nederlandse treinen kwamen Duitstalige bordjes die Duitse militairen en beambten duidelijk maakten hoe de noodrem gebruikt moest worden.
Noritex
Noritex
Reclameaffiche voor Noritex, 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Tijdens de bezetting ontstond een steeds groter gebrek aan levensmiddelen. Voor luxeproducten als koffie kwamen al snel vervangende middelen op de markt. Zo werd in 1941 reclame gemaakt voor Noritex smaakmaker, die aan heet water een koffiesmaak moest geven.
Kalenders
Kalenders
NS-kalenders uit de oorlogsjaren, Collectie Spoorwegmuseum.
Net als voor de oorlog gaf NS elk jaar een kalender uit, waarin foto’s van seinpalen, locomotieven en spoorweggebouwen werden opgenomen.
Restauratie
Restauratie
Foto wachtkamer Eerste en Tweede Klasse, station Schiedam 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Twee Duitse soldaten rookten onder het genot van een kopje koffie in 1941 een sigaret in de wachtkamer eerste en tweede klasse op station Schiedam.
Winterhulp
Winterhulp
Foto wachtkamer station Apeldoorn 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
Waarnemend directeur Hupkes was huiverig voor te veel Duitsgezinde invloed. Hij verbood dan ook collecties voor de Winterhulp in de Administratiegebouwen in Utrecht. De Winterhulp was een door de Duitsers opgezette actie om behoeftige Nederlandse staatsburgers te ondersteunen met kleding en levensmiddelen. Hupkes kon echter niet voorkomen dat in sommige wachtkamers affiches voor de Winterhulp werden opgehangen, zoals hier op station Apeldoorn.
Koningin Wilhelmina
Koningin Wilhelmina
Foto wachtkamer Derde klasse station Delft, 1941, Collectie Spoorwegmuseum 29570.
Op 29 juni 1940 werd prins Bernhard 29 jaar. Zijn verjaardag werd door veel Nederlanders gevierd, onder meer door net als de prins een anjer in een knoopsgat te dragen. De Duitsers waren daar niet van gediend en verboden alles wat maar koningsgezind was. Desondanks bleef het portret van koningin Wilhelmina soms gewoon hangen, zoals in 1941 nog in de wachtkamer derde klasse van station Delft.
Petrus Wolfs
Petrus Wolfs
Twee aquarellen van het gemeenschappelijk kantoor op station Tegelen, Petrus Wolfs, 1943, Collectie Spoorwegmuseum.
Petrus Wolfs was 40 jaar werkzaam bij NS en werkte in de oorlog als stationschef op station Tegelen. In 1943 maakte hij twee aquarellen van het gemeenschappelijke kantoor waarop onder meer een loket, een composteur voor het dateren van kaartjes, een bureau en een klok te zien zijn.
Warmte
Warmte
Olieverf op paneel gesigneerd ‘Houtman’, 1941, Collectie Spoorwegmuseum.
In de oorlog moest vrijwel iedereen zuinig omspringen met materialen en levensmiddelen. Door het steeds grotere gebrek aan kolen werd ook warmte een schaars goed. Op een door ‘Houtman’ gesigneerd paneel uit 1941 zijn reizigers in een wachtkamer te zien. Een groepje warmt zich vlakbij de kachel, terwijl de mensen die wat verder weg staan, geërgerd toekijken. De tekst luidt: “Laat de warmte zich verspreiden opdat een ander geen kou behoeft te lijden”.
Mouwband
Mouwband
Witte mouwband, ca 1942, Collectie Spoorwegmuseum.
Veel medewerkers van NS droegen tijdens de oorlog een witte mouwband. Deze was bedoeld om in ‘spertijd’, wanneer iedereen moest binnenblijven, voor de uitvoering van het werk toch de straat op te gaan. Zonder zo’n armband liepen medewerkers van NS gevaar te worden opgepakt.
Colbert van machinist
Colbert van machinist
Colbert van machinist, ca 1940, Collectie Spoorwegmuseum.
De kleding van het personeel bleef hetzelfde als voor de oorlog. Zo waren machinisten herkenbaar aan een colbert, gemaakt van zwart manchester, een soort ribfluweel. Dit colbert had een kraag en revers, een rij van vier koperen knopen, een buitenborstzak, twee zijzakken en een binnenzak en was geheel omboord met zwart wollen band.
Roermond
Roermond
Houten aanwijsbord met opschrift: ‘Deutsche Reichsbahn – Außenstelle des Bbv Utrecht – Bahnbetriebswerk Roermond’, Collectie Spoorwegmuseum.
In de grensstreek werden depots en emplacementen op last van de ‘Bahnbevollmächtigte’ zowel door NS als door de Deutsche Reichsbahn gebruikt, zoals in Roermond. Hier werden herstellingen en kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan zowel Nederlandse als Duitse treinen.
De kwestie Goudriaan
Negatieve berichten
Negatieve berichten
Artikel ‘Wie is Goudriaan de opkooper?’ In: Volk en Vaderland, 6 juni 1941.
Vanaf 6 juni 1941, dus net nadat directeur Goudriaan uit concentratiekamp Buchenwald was teruggekeerd, verschenen in het NSB-blad ‘Volk en Vaderland’ enkele negatieve artikelen over Goudriaan. Hem werd verweten dat hij tijdens de oorlogsdagen een ‘extra dieseltrein’ naar Hilversum had aangevraagd om zijn gezin over te brengen, terwijl hij dit alle andere NS-medewerkers nadrukkelijk verboden had. Ook zijn vooroorlogse politiek om busbedrijven op te kopen werd gehekeld, evenals het feit dat hij enkele oud-collega’s van Philips op cruciale posities bij NS had aangesteld.
Goudriaan’s ontslag
Goudriaan’s ontslag
Dienstorder No. 452, Ontslag Goudriaan, Collectie Spoorwegmuseum.
Goudriaan lag door de negatieve berichtgeving over zijn persoon zwaar onder vuur. Hij moest zich verantwoorden bij de Nederlandse staatssecretaris Spitzen. Net als de top van NS en de Duitsers concludeerde deze dat Goudriaan niet langer als directeur van NS kon aanblijven. Daarop werd hij op 1 oktober 1941 door Rijkscommissaris Seyss-Inquart uit zijn functie ontheven, wat in een dienstorder aan het personeel bekend werd gemaakt. Zijn mededirecteuren wisten de Duitsers ervan te overtuigen dat Goudriaan niet vervangen hoefde te worden en dat ze het werk wel met z’n tweeën aankonden. Hupkes trad vanaf dat moment op als plaatsvervangend president-directeur. Op die manier kon de directie voorkomen dat in plaats van Goudriaan een Duitsgezinde of NSB-directeur in dienst van NS kwam.
De Personeelraad
Beeld Personeelraad
Beeld Personeelraad
Foto van de sobere plechtigheid bij het plaatsen van het beeld Personeelraad, 15 oktober 1940, Collectie Spoorwegmuseum.
Het in 1939 door de Personeelraad van NS geschonken beeld van Charles Eyck was pas af toen Nederland al door de Duitsers bezet was. Volgens een artikel in Spoor- en Tramwegen werd het op 15 oktober 1940 “zonder eenige plechtigheid” in de hal van station Utrecht Centraal geplaatst.
U staat alleen
U staat alleen
Affiche ‘U staat alleen’. van het NVV, 1941, Beeldbank WO2-NIOD.
De Nederlandsche Vereeniging van Spoor- en Tramwegpersoneel (NV) was een van de vakverenigingen die aangesloten was bij de NVV. Dit was voor de oorlog de grootste vakcentrale van Nederland. Vanwege de socialistische ideeën vormde de bond een bedreiging voor de Duitsers. Al op 16 juli 1940 stelden zij de NSB-er H.J. Woudenberg als commissaris van de NVV aan met als doel de bond langzaam rijp te maken voor het nationaalsocialistische gedachtegoed. Een groot aantal bestuurders werd ontslagen, maar anderen bleven aan in de hoop dat zij ook onder Duits toezicht nog iets voor hun leden konden betekenen. Het affiche wees op de noodzaak lid van de NVV te blijven in de strijd voor betere arbeidsomstandigheden.
G. Joustra
G. Joustra
Foto van G. (Godert) Joustra, 1946 Internationaal Instituut voor de Sociale Geschiedenis, IISG.
Eén van de mensen die onder NSB-bestuur van de NVV aanbleef, was Godert Joustra. Hij werd binnen deze overkoepelende vakbond voorzitter van de Nederlandsche Vereeniging van Spoor- en Tramwegpersoneel (NV) omdat hij dacht dat hij daarmee de belangen van de arbeiders beter kon behartigen dan door het opzeggen van zijn lidmaatschap. Bovendien hoopte hij dat er met de voorzitter van de NVV, de NSB-er Woudenberg, nog wel te werken viel. Dit werd hem niet door iedereen in dank afgenomen. Daarnaast werd Joustra voorzitter van de Personeelraad van NS. Net als veel andere leden nam hij alsnog ontslag toen de NVV in 1942 opging in het nationaalsocialistische Nederlands Arbeidsfront (NAF). Joustra werd vervolgens voorzitter van de nieuwe, onafhankelijke Personeelraad van NS.
Extra Uitkering
Extra Uitkering
Dienstorder No. 735, 30 juni 1944, Collectie Spoorwegmuseum.
Gedurende de bezetting bleef de Personeelraad voor de directie van NS een belangrijke gesprekspartner, speciaal waar het ging om de arbeidsomstandigheden, lonen en gratificaties. Zo kreeg het voltallige personeel in overleg met de Personeelraad een extra uitkering op 30 juni 1944.